Meldpunt geopend voor gedupeerden met variabel energiecontract
Geplaatst op dinsdag 15 april 2025 Leestijd: 1 minuut
De Consumentenbond heeft samen met ConsumentenClaim een meldpunt geopend voor consumenten die de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden. Aanleiding is een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam, waarin werd geoordeeld dat
energieleverancier Vattenfall onterecht tussentijdse tariefverhogingen doorvoerde bij variabele contracten. Deze praktijk werd als 'oneerlijke handelspraktijk' bestempeld. Aangezien veel andere energieleveranciers vergelijkbare voorwaarden hanteren, kunnen miljoenen consumenten mogelijk recht hebben op een compensatie.
Mogelijke benadeling van huishoudens met variabele energiecontracten
Consumenten die tussen 2020 en 2025 een variabel energiecontract hadden of nog steeds hebben, kunnen zich melden. Volgens de Consumentenbond hebben energieleveranciers in deze periode mogelijk onterecht tarieven verhoogd, wat heeft geleid tot te hoge energiekosten voor huishoudens. De exacte schade per huishouden kan oplopen tot duizenden euro's, afhankelijk van het verbruik en de duur van het contract.
Aanmeldproces
Consumenten kunnen zich aanmelden via het
meldpunt dat is opgezet door de Consumentenbond en ConsumentenClaim. Door je te registreren, help je bij het in kaart brengen van de omvang van de problematiek. Op basis van deze gegevens wil de Consumentenbond in gesprek gaan met energieleveranciers om tot een compensatieregeling te komen. De Consumentenbond streeft naar een collectieve oplossing waarbij gedupeerden worden gecompenseerd zonder langdurige juridische procedures.