Dreigende massaschadeclaim tegen energieleveranciers

Geplaatst op      Leestijd: 1 minuut
Dreigende massaschadeclaim tegen energieleveranciers

Recentelijk is er veel aandacht voor mogelijke massaschadeclaims tegen energieleveranciers in Nederland. Deze claims zijn ontstaan naar aanleiding van een gerechtelijke uitspraak over onterechte prijswijzigingen bij variabel contract van Vattenfall.

Achtergrond van de claim

Het gerechtshof in Amsterdam heeft vorige week geoordeeld dat Vattenfall onterecht tussentijdse prijswijzigingen heeft doorgevoerd bij een klant met een variabel energiecontract. Volgens de contractvoorwaarden mochten prijzen slechts twee keer per jaar worden aangepast. Echter, in 2022 verhoogde Vattenfall de tarieven vaker vanwege stijgende inkoopkosten door de energiecrisis. Het hof beschouwde dit als een oneerlijke handelspraktijk en oordeelde dat de klant het teveel betaalde bedrag kan terugvorderen.

Eerder had een rechter zich al uitgesproken over deze zaak en geoordeeld dat de prijsstijgingen onterecht waren. De klant kreeg in hoger beroep opnieuw gelijk.

Voorbereidingen op de massaclaim

Naar aanleiding van deze uitspraak bereid de claimclub Stichting Eerlijke Handelspraktijken een massaschadeclaim voor tegen energiebedrijven. Ze stellen dat miljoenen consumenten mogelijk recht hebben op compensatie, met een geschatte schade van gemiddeld €400 per huishouden, wat kan oplopen tot miljarden euro's in totaal.

Standpunt van Vattenfall

Vattenfall is het fundamenteel oneens met de uitspraak van het gerechtshof. Het bedrijf benadrukt dat in de algemene voorwaarden duidelijk staat vermeld dat tarieven kunnen wijzigen, bijvoorbeeld bij prijsontwikkelingen op de groothandelsmarkt voor elektriciteit en gas. Vattenfall stelt dat klanten met een variabel contact van begin af aan weten dat de tarieven kunnen worden verhoogd of verlaagd, en dat zij bij onvrede hierover de mogelijkheid hebben om binnen dertig dagen op te zeggen. Of het bedrijf naar de Hoge Raad stapt is nog niet duidelijk.