Hulp bij een arbeidsconflict
Wat is een arbeidsconflict?
Een arbeidsconflict is een situatie waarin er een conflict is tussen een werknemer en werkgever. Er wordt pas van een arbeidsconflict gesproken als er sprake is van een langdurige ‘ruzie’ die niet goed wordt opgelost. Arbeidsconflicten kunnen verschillende oorzaken hebben zoals een functiewijziging, overplaatsing, geschillen over arbeidsvoorwaarden, ongewenst gedrag op de werkvloer of (onterecht) ontslag.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
Als werknemer ben je in principe verplicht om redelijke opdrachten van je werkgever uit te voeren. Soms kun je echter bezwaren hebben tegen bepaalde beslissingen van je werkgever, zoals een verzoek tot overplaatsing of een functiewijziging. Je werkgever kan de inhoud van je functie niet zomaar wijzigen zonder jouw toestemming, tenzij dit specifiek is vastgelegd in je arbeidsovereenkomst. Daarnaast mag je werkgever je niet ontslaan zonder je eerst een waarschuwing te hebben gegeven.
Twijfel je over je rechten als werknemer? Dan kan het verstandig zijn om juridisch advies in te winnen.
Twijfel je over je rechten als werknemer? Dan kan het verstandig zijn om juridisch advies in te winnen.