Massaschadeclaim tegen Booking.com

Geplaatst op      Leestijd: 1.5 minuut
Massaschadeclaim tegen Booking.com

Elke dag boeken miljoenen mensen via Booking.com hotels, appartementen en vakantiewoningen. Toch blijkt dat consumenten regelmatig geconfronteerd worden met misleidende prijsstrategieën en onduidelijke kosten. Daarom heeft de Consumentenbond, samen met Stichting Consumenten Competition Claims (CCC), een massaschadeclaim tegen Booking.com ingediend.

Gedesillusioneerde prijsbelofte

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Booking.com – ondanks eerder toezeggingen – nog steeds nep­kortingen gebruikt, verborgen toeslagen toepast en schaarste suggereert. Zo worden kamers vaak aangeboden "vanaf €211 per nacht", terwijl belastingen en bijkomende kosten niet worden meegenomen. Daarnaast wordt er gelogen over schaarste: hoewel er slechts twee kamers op de website worden vermeld, zijn er in feite veel meer beschikbaar. Booking.com beloofde eind 2020 te stoppen met deze praktijken, na waarschuwingen van Europese toezichthouders. Uit het nieuwe onderzoek blijkt echter dat deze belofte niet wordt nagekomen.

Aanpak en doel van de claim

De massaschadeclaim is een juridische strategie met twee duidelijke doelen. Ten eerste willen de Consumentenbond en CCC dat consumenten die sinds 1 januari 2013 via Booking.com (of gelieerde platforms zoals Agoda of Expedia) boeken, een vergoeding krijgen voor misleidende prijspraktijken. De schade per persoon kan oplopen van enkele tientallen tot honderden euro's. Ten tweede is het de bedoeling om Booking.com te dwingen te stoppen met dit soort marketingtechnieken zoals nepkortingen, valse schaarste en gebrek aan transparantie.

De actie is opgezet volgens het 'no cure, no pay'-principe. Bij succes dragen consumenten maximaal 25% af van het voor hen behaalde resultaat. De rest van het bedrag gaat naar de consumenten.

Eerdere overtredingen

De claim is gebaseerd op eerder geconstateerde machtsmisbruik door Booking.com in contracten met hotelpartners, waarin lagere prijzen elders verboden werden. Dit soort verticale prijsafspraken is verboden onder EU-richtlijnen. In Spanje kreeg Booking.com in juli 2024 zelfs een recordboete van €413 miljoen opgelegd voor machtsmisbruik. In Nederland streeft de Consumentenbond via overleg naar aanpassing van gedrag; als dat faalt, volgt een gerechtelijke procedure.

Aanmelden

Aanmelden is heel eenvoudig en kosteloos. Iedere consument die sinds 1 januari 2013 minstens één boeking heeft gedaan via Booking.com, Agoda, Expedia of rechtstreeks bij een hotel, kan schade hebben geleden. Zij kunnen zich aanmelden voor de claim via de website van de Consumentenbond.