Hondenbeten grootste oorzaak van bedrijfsongevallen bij pakketbezorgers
Geplaatst op woensdag 23 juli 2025 Leestijd: 2 minuten

Het klinkt als een cliché: een hond die de postbode aanvalt. Toch is het de realiteit voor veel pakketbezorgers in Nederland. Jaarlijks vinden er in Nederland meer dan 300 hondenbeten plaats bij pakketbezorgers. Bij DHL is dit inmiddels het meest voorkomende bedrijfsongeval. Gemiddeld raken ruim zes bezorgers per week gewond door een beet van een hond.
Vooral bij DHL is de stijging fors: van 30 bijtincidenten in 2022 naar 109 in 2024. Ook PostNL en DPD zien een toename van het aantal beten. De oorzaak ligt onder andere in het sterk toegenomen aantal honden sinds de coronapandemie en de groei van het aantal online bestellingen.
Daarnaast ontvangen klanten via apps en nieuwsbrieven de oproep om hun hond achter een gesloten deur te houden tijdens de bezorging. Bij DHL wordt het aantal bijtincidenten dit jaar zelfs in de app getoond, zodat het bewustzijn groeit. Daarnaast wordt na een bijtincident de bezorging naar dat adres stopgezet. De bewoner moet het pakket dan ophalen bij een servicepunt.
Ook krijgen bezorgers meer bescherming tijdens hun werk, zoals veiligheidsschoenen die zo stevig zijn dat voeten niet beschadigen als een hond zijn tanden erin zet. Toch blijft de belangrijkste factor het gedrag van hondenbezitters. Wie zijn hond los laat lopen op het erf of onvoldoende heeft getraind, kan de bezorger onnodig in gevaar brengen.
Vooral bij DHL is de stijging fors: van 30 bijtincidenten in 2022 naar 109 in 2024. Ook PostNL en DPD zien een toename van het aantal beten. De oorzaak ligt onder andere in het sterk toegenomen aantal honden sinds de coronapandemie en de groei van het aantal online bestellingen.
Ernstige gevolgen voor bezorgers
De impact van een hondenbeet is vaak groter dan mensen denken. Bezorgers worden regelmatig op een agressieve manier benaderd door honden, zelfs als ze voorzichtig te werk gaan. In sommige gevallen bijt een hond zich vast in een lichaamsdeel, met diepe wonden en blijvend letsel tot gevolg. In sommige gevallen is zelfs plastische chirurgie nodig, of valt iemand wekenlang uit. Alleen al bij DHL moesten vorig jaar bijna dertig bezorgers langdurig stoppen met werken na een bijtincident. Dit jaar staat de teller nu al op twaalf. Naast lichamelijke verwondingen kunnen de bezorgers last krijgen van angst en trauma's na een beet.Maatregelen bij bezorgbedrijven
Bezorgbedrijven doen er alles aan om hun personeel te beschermen. Zo krijgen bezorgers uitgebreide training in het omgaan met honden. Ze leren hoe ze moeten reageren als een hond op hen afkomt en hoe ze gevaarlijke situaties kunnen herkennen.Daarnaast ontvangen klanten via apps en nieuwsbrieven de oproep om hun hond achter een gesloten deur te houden tijdens de bezorging. Bij DHL wordt het aantal bijtincidenten dit jaar zelfs in de app getoond, zodat het bewustzijn groeit. Daarnaast wordt na een bijtincident de bezorging naar dat adres stopgezet. De bewoner moet het pakket dan ophalen bij een servicepunt.
Ook krijgen bezorgers meer bescherming tijdens hun werk, zoals veiligheidsschoenen die zo stevig zijn dat voeten niet beschadigen als een hond zijn tanden erin zet. Toch blijft de belangrijkste factor het gedrag van hondenbezitters. Wie zijn hond los laat lopen op het erf of onvoldoende heeft getraind, kan de bezorger onnodig in gevaar brengen.